MINDA ‘BERAKSI’
Syamil
suka sangat main set keretapi sekarang ni. Sebenarnya, Syamil dah ada beberapa
set keretapi. Satu set di rumah Wan di Penang, satu set di rumah Ayah Tok di
Gombak, satu set di rumah sewa Subang, Indonesia dan satu set lagi set Thomas
and Friends.
.
.
.
Syamil
suka cantumkan landasan keretapi, kemudian biarkan keretapi bergerak
mengelilingi landasan tu. Kalau set keretapi Thomas and Friends ni, Syamil
boleh pilih sama ada keretapi bergerak mengelilingi satu pusingan besar atau melalui
‘shortcut’. Ini membantu merangsang kooordinasi mata Syamil. Syamil juga
belajar untuk membuat keputusan.
.
.
Ada
kalanya, Syamil mencantumkan badan keretapi dengan kepala keretapi. Kemudian,
Syamil akan gilir-gilir letakkan barang untuk dibawa keretapi. Kadang kala
traktor kecil, kadang-kala carrot, kadang-kala penguin. Apa-apa sahaja yang ada
di sekeliling Syamil.
.
.
Melalui
aktiviti keretapi bawa barang ini, Syamil belajar tentang saiz. Keretapi boleh
membawa barang-barang bersaiz kecil. Sekiranya barang bersaiz besar dan berat
diletakkan, keretapi tak akan mampu bergerak.
.
Dengan
set keretapi ini juga, Syamil letakkan terowong pada laluan keretapi. Syamil
tahu sekiranya keretapi membawa barang yang tinggi seperti zirafah, keretapi
akan tersekat di terowong. Jadi, Syamil kena pastikan keretapi mampu melalui
terowong dengan selamat.
.
.
.
Set
keretapi Thomas and Friends ini juga ada bahagian yang boleh memberhentikan
keretapi. Apabila Syamil angkat bahagian tersebut, keretapi akan berhenti.
Proses loading dan unloading barang boleh dilakukan dengan mudah. Syamil
berpeluang bereksperimen dengan bahagian ini. Ini menggalakkan Syamil untuk
berimaginasi.
.
.
Sebenarnya,
pelbagai aktiviti Syamil dapat buat dengan hanya 1 set keretapi mainan. Seronok
sebab ada ketikanya Syamil bermain sambil mulut potpetpotpet. Jadi, secara tak
langsung, kemahiran komunikasi Syamil pun boleh diajar sama.
Comments
Post a Comment